dilluns, 1 de setembre del 2014

Una dona sense recursos sofreix un avortament després de no ser atesa a l'hospital de Dénia.

imagesUn embaràs, com el més desitjat i temut al mateix temps. Així ha viscut Milagros Villalobos els seus tres períodes de gestació, que solament en una ocasió van acabar amb final feliç. L'últim, aquest estiu, va il·lusionar a Milagros i al seu marit, però quan va començar a sagnar van témer que hagués de nou alguna complicació. Va acudir a urgències de l'Hospital de Denia (Alacant) però, segons conta, li van negar l'atenció si no signava “un compromís de pagament de 185 euros” per mancar de targeta sanitària. La dona, veneçolana sense permís de residència, va tornar a casa. Dies després Milagros va tenir un avortament, que va ser certificat gairebé tres setmanes més tard, quan va aconseguir que la veiessin a l'hospital.
Els últims dos mesos han estat “un calvari”, resumeix la dona, de 37 anys. El mateix dia que la prova d'embaràs li va donar positiu va començar a sagnar. Va acudir ràpid a urgències de l'Hospital Marina Salut de Denia –de la xarxa pública, gestionat per les empreses privades DKV Segurs i Ribera Salut–, aquest dimecres 9 de juliol. Per desgràcia, ja coneixia el protocol. En 2009, abans de tenir a la seva nena de tres anys, va tenir un embaràs ectópico(en el qual l'òvul fecundat surt de l'úter) pel qual va estar ingressada vuit dies a l'hospital d'Alacant. “Els metges em tenien preparada per entrar a quiròfan en qualsevol moment”, conta ella. El naixement de la seva filla en 2011 va ser una alegria per a la parella després d'un altre embaràs de risc en el qual Milagros va romandre també uns dies ingressada per precaució. La dona va pensar que aquesta vegada seria similar. Va arribar en 2006 a Espanya i des de llavors ha treballat com a dissenyadora gràfica i viscut de manera legal al país. No obstant això, va perdre la seva ocupació i no va poder renovar el seu permís de residència. Amb els papers es va esfumar també la targeta sanitària. Així i tot, Milagros sabia que les urgències i les dones embarassades mantenen la cobertura sanitària pública, per la qual cosa es va dirigir a l'hospital.
El reial decret 16/2012 va deixar sense targeta sanitària a més de 870.000 persones d'un dia per a un altre, segons calculen diversos col·lectius socials. Els immigrants sense permís de residència van quedar exclosos de la sanitat pública excepte en tres casos: en urgències, els menors i les dones embarassades.
“Però quan vaig arribar al mostrador em van demanar que signés un compromís de pagament de 185 euros perquè m'atenguessin. Jo els vaig dir que no podia signar això sense consultar-ho amb el meu marit, per veure si podíem afrontar el pagament”, conta Milagros. Segons la dona, a pesar que li deien que no s'anés, “que podia ser molt seriós”, sense la signatura no li permetien passar. Així que se'n va anar a casa.

Des d'aquest dimecres va fer repòs absolut, en el llit. El dissabte, el seu marit i ella van ser de nou a les urgències. “Ja ens era igual que calgués pagar; teníem molta por“. Allí, Milagros afirma que van haver de signar un paper en el mostrador: “Ens van dir que era un mer tràmit, però després vam saber que era un compromís de pagament”. Aquest dissabte un metge va certificar el perill de l'embaràs i la va citar de manera urgent tres dies després. Amb la ment fixa en la propera prova, Mila va rebre una trucada el dia abans d'acudir a l'hospital. “No es va identificar com a personal del centre, però em deia moltes dades de quan havia anat a l'hospital i què deia el meu expedient”. El motiu de la trucada era anul·lar la cita, compte Milagros. “Em deia a crits que com m'havia atrevit a demanar cita si no tenia papers, que això no entrava dins de l'assistència gratuïta i que havia de tramitar el meu cas amb una treballadora social”, prossegueix amb prou feines en un fil de veu. “Em vaig sentir tan mal que li vaig dir que em llevés la cita. Que aniria a la treballadora”.
Des de l'hospital neguen aquesta versió de la dona i afirmen que cada vegada que va acudir al centre, va ser atesa en condicions. La veritat és que al final no va ser ingressada i va avortar.
www.saforinformatiu.es

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada