
El primer canvi afecta a la composició de la Comissió. El Consell augmenta el nombre de vocals que representen les grans empreses del sector. Dels dos vocals que tenien passaran a tindre'n tres, front als dos representants de les associacions d’usuaris. Amb aquest canvis, el govern de Fabra entrega a les grans empreses concessionàries d’aigua la Comissió de Preus. Subratlle l’expressió grans perquè no estic criticant el model liberal de gestió privada -amb el quan no estic d'acord-, sinó la perversió del sistema feta entre espavilats i poc espavilats. Aquestes pràctiques de “sobreprotecció” d’uns acaben podrint el sistema polític i barrant el pas a qualsevol iniciativa empresarial nova. tal i com està passant al camp de les energies renovables i la caciquil política del ministre Soria.
El segon canvi que introdueix el decret 68/2013 de la Generalitat, afecta a la fórmula de càlcul de la tarifa pel procediment ordinari: el coeficient per retracció en el consum d’aigua. Amb aquest ajust, si en un municipi es redueix el consum d’aigua, l’empresa concessionària pot exigir una revisió del preu per m3 en compensació. O siga que les famílies i empreses pagaran pel consum no realitzat. Es contravé, així, el principi d’assumpció del risc de l’explotació per part del concessionari. Tots els arguments sobre el risc empresarial, el valor de “l'emprendurisme”, etc... queden en la cara B de la moral del PP. No cal parlar de l’ampli consens per fomentar un consum responsable dels recursos naturals.
D'aquest decret del govern de Fabra ens quedem amb el dubte (nosaltres i el President, també) de saber si estem davant d'un cas més de “porta giratòria” a la vista. És a dir si darrere d’aquesta ocurrència tenim un ex-directiu d'empresa ficat a polític o algun governant que busca col·locar-se d’assessor quan la política se'l deixe pel camí.
Article d'opinió de Tomàs Ferrandis (Alcalde de Xeresa) a www.gentedelasafor.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada