dijous, 26 de febrer del 2015

La XIII Mostra de Teatre de la Font d’en Carròs comença este diumenge.

La Regidoria de Cultura de la Font d’en Carròs ha presentat la programació de la XIII Mostra de Teatre, que comença este diumenge, 1 de març. Durant cinc caps de setmana el públic podrà gaudir d’una mostra de teatre no professional amb cinc grups amateurs. 
La venda anticipada d'entrades serà cada dimarts de la mateixa setmana de l’obra, de 18h a 20h a la Casa de la Cultura i també una hora abans de la representació. L’entrada té un preu únic de 3 euros. 
Foto: Xirimiri Teatre

Programació:
Diumenge 1 de març, a les 19.30 h.
“Grossa”, de Xirimiri Teatre.

Diumenge 8 de març, a les 19.30 h.
“Fuga”, de Comuna Gàbia Teatre.

Diumenge 15 de març, a les 19.30 h.
“Habitatge”, de l’Oracle de l’Est.

Dissabte 18 d’abril, a les 20.30 h. “Pasqual Perruquers”, a càrrec de Kabuts Teatre. (Pre-estrena), i tornarà a representar-se el diumenge 19 d’abril, a les 19.30 hores.

Dissabte 25 d’abril, a les 20.30 h. “Deixa’m la dona, Pepe’t”, a càrrec de Mans a l’Obra. (Pre-estrena) que tornarà a representar-se en la cloenda, diumenge 26 d’abril a les 19.30 h.
www.saforguia.com

El professorat interí es mobilitza per un nou acord.


El professorat interí ha tornat a manifestar el seu rebuig a l'acord de 2013 en la jornada de vaga d'ahir, convocada per l'STEPV, AFID i CPI. La jornada de vaga va començar amb una manifestació pels carrers de València, des de Sant Agustí fins a la Conselleria d'Educació. Pel camí, la manifestacióes va aturat davant la seu del PP en el carrer Quart, on van intervenir els presidents de les juntes de personal de València, Alacant i Castelló, tots tres de l'STEPV. El seguiment de la vaga, segons les dades de l'enquesta realitzada, ha estat d'un 30% del professorat interí. Les organitzacions convocants valoren positivament aquest seguiment i agraeixen al professorat interí mobilitzat que haja secundat aquesta nova jornada de lluita. La vaga ha comptat amb el suport d'entitats com la Confederació de pares i mares Gonçal Anaya, la Plataforma pel Dret a Decidir, organitzacions d'estudiants com l'Associació Popular d'Estudiants i partits polítics com Compromís, Esquerra Unida, Esquerra Republicana del País Valencià, Podem i Partit Comunista dels Pobles d'Espanya. En acabar la manifestació, en la porta de la Conselleria es va celebrar una assemblea per a informar de la mesa sectorial i acordar noves accions per a mantindre la pressió i evitar la rebaremació en les oposicions de 2015. Les propostes que s'han llançat acabaran de concretar-se en noves assemblees comarcals que es convocaran en dues setmanes. D'altra banda, en la Mesa Sectorial per a tractar l'oferta pública d'ocupació, els sindicats CCOO i UGT han decidit no acudir argumentant, com ha informat el Director General de Personal, que hi havia una convocatòria de vaga i han sol·licitat l'ajornament de la mesa sectorial. Aquesta actitud, en opinió del sindicat majoritaria “és una deixadesa de funcions per part d'aquests sindicats”. Durant la mesa, l'STEPV ha sol·licitat als sindicats assistents i a la Conselleria d'Educació la denúncia de l'acord i la negociació d'un nou acord que retorne als criteris d'ordenació de les borses de 2010 i recupere el professorat rebaremat en les oposicions de 2013. Aquesta petició ha estat rebutjada pel Director General de Personal. Quant a l'oferta pública d'ocupació, la Conselleria ha informat que retirava de les oposicions les especialitats de Cuina i Pastisseria i de Mecanitzat i manteniment de màquines, ambdues del cos de Professorat Tècnic d'FP, perquè encara no existeix el màster per a aquestes especialitats. Aquestes 10 places s'acumularan en el cos de mestres.
En l'assemblea s'ha evidenciat la necessitat de continuar la lluita per un nou acord i, per tant, es convocaran noves mobilitzacions si la Conselleria no rectifica i se senta a negociar.
www.elpuntavui.cat

Oliva reforestarà demà la muntanya de Santa Anna en el Dia de l’Arbre.

foto arxiu 3 dia arbre_2
La Delegació de Medi Ambient de l’Ajuntament d’Oliva, dirigida per Pepe Salazar, i el Departament de Joventut, encapçalat per Ana Morell, organitzen el  proper divendres, 27 de febrer, la tradicional activitat del Dia de l’Arbre en la qual participaran prop de 300 escolars de sisé de primària de tots els col·legis d’Oliva.

“L’activitat es realitzarà a la muntanya de Santa Anna, en concret a la zona del Calvari, i consistirà en una reforestació controlada per al seu posterior seguiment. La reforestació es realitzarà amb plantes autòctones, principalment, carrasques i sabines. En total els escolars plantaran 16 exemplars d’un metre i mig d’alçada, en lloc dels tradicionals plantons d’altres anys (cedits per la conselleria de medi ambient). La finalitat d’esta activitat és fomentar l’estima i el respecte dels joves per la natura, per la qual cosa, un any més, ens alegra comptar amb l’assistència dels escolars d’Oliva. Cada col·legi plantarà dos arbres i farà un seguiment al llarg de l’any en activitats internes programades pel centre”, assenyalava Salazar.
“El canvi de modalitat del Dia de l’Arbre d’enguany es deu a la intenció d’intentar involucrar als alumnes participants amb el creixement del seu arbre, crear un víncul entre natura i alumne. Eixa és la nostra intenció i vorem com funciona” explicava la regidora Ana Morell.
www.saforinformatiu.es

Diumenge 1 de març. Dia Mundial dels Aiguamolls.

dimecres, 25 de febrer del 2015

Per una bona causa.


Des de fa mesos que em dedique –com molts ciutadans acomodats– a recollir els taps de plàstic de les botelles d’un sol ús perquè sempre hi ha una bona causa que assistir. És clar que en el meu cas ho faig d’una manera declaradament compulsiva: sense cap mirament, en veig obligat a buidar una botella si la veig mig buida només per treure-li el tap, o aprofite qualsevol ocasió del dia per a beure llet o gasosa (a dojo i en ordre indiferent) per tal de recollir més i més taps. El mateix em passa amb les botelles que veig abandonades per casa, no puc deixar de sentir un dolorós rampell de cor quan trobe eixos taps desaprofitats, cosa que em fa reprovar constantment la insolidaritat d’aquells que em rodegen. 
En fi, vaig pel carrer mirant el sòl com qui ha perdut una moneda d’or, i quan descobrisc un tap abandonat és com si retrobara la felicitat de la fortuna. Perquè els taps –senyores i senyors– són en la nostra altruista societat una almoina plastificada que permet dur la felicitat als desgraciats. Els taps, a banda d’evitar que es perga el líquid contingut en el recipient, serveixen per a unir individus de tota mena i rang i inventar al seu voltant un munt de causes comunes i elogiables.
Com les formigues d’un formiguer, hem d’aportar els nostres taps fins aixecar una muntanya multicolor que dissolga les afliccions i les tristors dels infeliços. Els taps, que resulten tan insignificants quan estan sols, junts, agafen poders miraculosos. Permeten de costejar costoses operacions a vida o mort, financen la compra de cadires ortopèdiques per a impedits i poden donar de menjar als afamats... i tot des de la seua modèstia plàstica i inservible. En aquesta societat nostra –pràctica però tronada– els taps eleven fins el cel les nostres ànimes necessitades d’obrar en modes caritatives. Per això, no dubteu en encetar alguna campanya de recollida de taps! Si més no, recolliu-ne vosaltres mateixa i sentireu créixer al pit un desconegut sentiment d’entrega i lleugeresa sense parangó. Tan fàcil i barat com això: salvant de l’estèril fem allò que us sobra en la vida. Jo, des què vaig començar, no puc parar de fer el bé.
Joan Ll. Mollà

dimarts, 24 de febrer del 2015

Francesc Serralta encapçalarà la llista de Compromís per Xeraco.

Francesc Serralta encapçalarà la llista de Compromís per Xeraco per a les properes municipals. Serralta és Llicenciat en Geografia i Història i ha exercit com a professor en el CP Es Castell d'Almoines i en el CEIP Joan XXIII del Grau de Gandia. L'actual alcalde del municipi va encapçalar la candidatura de BLOC-Compromís Xeraco en 2011. exercint dos anys com a portaveu del seu grup en l'oposició. Al setembre de 2013 i després d'una moció de censura, va accedir a l'alcaldia després d'un pacte amb el PSPV-PSOE.
[Img #19097]
"Em presente perquè crec haver demostrat capacitat per encapçalar un equip de govern progressista i plural on l'objectiu primordial era donar estabilitat i governabilitat al poble de Xeraco i atendre en primer lloc a les persones abans que als interessos dels partits. Penso que hem estat capaços de mantenir un pacte en què s'ha hagut de treballar i consensuar moltíssim. Un binomi que ha tingut d'una banda  l'experiència de govern del PSPV i, per altra, la il·lusió i la frescor d'idees de Compromís” ha declarat Serralta.
El candidat a l'alcaldia per la formació nacionalista va afirmar en la seva presentació que "Si es confirmen les enquestes l'escenari que es presenta necessitarà també d'un treball intens per treure fora de les institucions i posar en mans de la Justícia a tots aquells que han saquejat i malbaratat l'economia i la dignitat dels valencians. És l'hora de salvar i reconduir la Sanitat, l'Educació i la despesa social públics per posar-los al servei de la gent” i afegia que ”Els objectius principals per a la propera legislatura tindran com a eix prioritari la continuïtat en la gestió econòmica que tan bons resultats està donant, seguir treballant per a les persones garantint major dotació pressupostària en l'ocupació i millorar l'atenció i participació ciutadana.”
www.gentedelasafor.com

Miramar celebra la desena edició de les seves Jornades Gastronòmiques.

[Img #19098]
L'Associació Dones de Miramar, amb la col·laboració i patrocini de l'Ajuntament del municipi, ha organitzat per al diumenge dia 1 de març la desena edició de les Jornades Gastronòmiques. El plat protagonista d'aquest esdeveniment serà el polp farcit, una de les receptes més tradicionals i autòctones de la cuina miramarina. També es cuinarà unes postres típiques de Miramar com és la coca borratxa. Les Jornades Gastronòmiques compten amb la col·laboració de diverses empreses i comerços tant de Miramar com d'altres municipis. L'objectiu de les Jornades Gastronòmiques, tal com indica la regidora de Benestar Social de l'Ajuntament de Miramar, Maria Femenia,“és doble. D'una banda, volem donar a conèixer un plat exquisit elaborat a força de polp, arròs i verdures, entre altres ingredients, com és el polp farcit. Aquesta recepta, juntament amb la coca borratxa són plats típics de Miramar que hem aconseguit afegir a l'àmplia oferta turística del municipi, ja que la gastronomia és un element cada vegada més important per al turisme. D'altra banda, volem que les receptes del polp farcit i la coca borratxa no es perden i continuen de generació en generació. En aquest sentit, la gastronomia també és un patrimoni cultural dels pobles i volem que els més joves de Miramar coneguen i aprenguen a elaborar el polp farcit i la coca borratxa”.

Les Jornades Gastronòmiques es desenvoluparan en les instal·lacions del Palau Miramar. A les 14 hores tindrà lloc el menjar, en la qual es degustaran ambdues receptes. Prèviament, les integrants de la ADOMAR s'hauran dividit en grups per elaborar aquest plat. Cadascun dels grups prepararà una olla de polp farcit. Qualsevol persona que vulgui acudir al menjar i provar aquests dos plats pot adquirir els tiquets en el Palau Miramar. Per a més informació es pot telefonar al 96 280 38 61 i al 677 47 17 57. Després del menjar s'ha organitzat un ball.
www.gentedelasafor.com

Oliva acull la segona edició del prestigiós festival musical Brassourround.

Captura de pantalla 2015-02-23 a les 12.14.37
Enguany el Festival Brassurround d’Oliva es celebrarà del 27 de febrer a l’1 de març i es vestirà de gala per rebre a grans solistes i amics de França, Anglaterra i de l’Estat Espanyol. Així, Michel Becquet, Steven Mead, Thierry Caens, Pierre Badel, Jean Pincemin, Pablo Fernández i Óscar Abella són els professors convidats d’aquest any que companyaran als mestres residents. En els concerts cal destacar a Andrea Motis i Joan Chamorro, que ens presentaran a la jove trombonista Rita Payés. A més, també es presentarà un nou projecte, el Spanish Brass Ensemble, dirigit per Thierry Caens i Michel Becquet. En el concert de la Banda de l’Associació Artístico-Musical d’Oliva es podrà gaudir del virtuosisme de Steven Mead. Un altra de les novetats serà l’anomenat Brassourround Infantil, el concert educatiu del Quintet de Metalls Al Vent. Seguint la línia del Poefesta Infantil o la Setmana Científica de la Fira de Minerals, la regidoria que dirigeix David González vol continuar apropant la cultura als escolars de la ciutat, incloent-hi activitats didàctiques.

“Amb la programació d’aquest tipus d’activitats perseguim un triple objectiu. D’una banda, aproximar la cultura a la ciutadania i als més joves, però també oferir continguts d’alta qualitat que consoliden la nostra ciutat com a un referent cultural. Tot plegat, pensem que contribueix a atraure públic i visitants durant tot l’any i ajuda a desestacionalitzar la nostra destinació turístic”, ha assegurat David González.
www.saforinformatiu.es

Villalonga contribueix a la repoblación de La Solera.

IMG_2288-001_2
Amb motiu de la celebració del dia de l’arbre i amb la col·laboració de la creu roja, un nombrós grup de veïns i veïnes de Villalonga ha contribuït a la repoblació de la zona coneguda com La Solera, plantant al voltant de 200 arbres de roure, carrasca i pi.

La regidoria de Medi Ambient vol agrair l’interés de tots els participants per la seua aportació i esforç per tal de recuperar un entorn com el de la Llacuna i, sobretot, pel fet d’acompanyar els més menuts, la qual cosa permet una major conscienciació dels xiquets i xiquetes per la conservació i respecte del medi ambient en general i del nostre patrimoni verd i natural en particular.
www.saforinformatiu.es

diumenge, 22 de febrer del 2015

Les bandes de Xeraco i Xeresa acomiaden al músic Francesc Serralta Martí.


Les bandes de música de Xeraco i Xeresa van acomiadar el dijous passat en aquesta primera localitat a Francesc Serralta Martí, que havia faltat el dia anterior. Conegut familiarment i pels seus amics com «el Tio Paco Serralta», va ser una persona «volguda i respectada pel col·lectiu musical i per molts pobles i ciutadans per on va passejar, amb el seu fiscorno, una irrefrenable passió per la música festera», va assenyalar ahir l'Ajuntament de Xeraco. Actiu musicalment des de mitjan anys 40 en cercaviles, festes de moros i cristians, falles, fogueres i present en multitud de concerts i certàmens es pot considerar com un dels pocs músics que ha viscut a peu de carrer l'evolució de la música festera a la Comunitat Valenciana durant gairebé 70 anys. A l'estiu de 2012, amb 82 anys d'edat i poc després d'abandonar la seva activitat musical, va rebre un emotiu homenatge dels músics i veïns de Xeresa, on va néixer, i de Xeraco en forma de concert durant les festes patronals d'agost. Era, també, pare de l'actual alcalde de Xeraco, Francesc Serralta.

www.levante-emv.com

dissabte, 21 de febrer del 2015

Tavernes engega "La Ruta dels Sentits".

[Img #18939]
Tavernes ha engegat el projecte "La Ruta dels Sentits" amb l'objectiu de potenciar els recursos turístics naturals. El regidor de Foment, Josep Llàcer, ha explicat que la iniciativa vol “posar en valor els quatre ecosistemes del terme municipal per al gaudi de veïns i visitants, incloses les persones amb capacitats físiques o sensorials reduïdes” i afegia que és “un ambiciós projecte engegat pel taller d'ocupació Revalorització dels recursos turístics naturals. És un emocionant i ambiciós projecte, que il·lusiona no només als treballadors del taller d'ocupació, sinó a totes les persones que des dels diferents organismes ofereixen assessorament i col·laboració a l'Ajuntament i als quals els agraïm el seu interès". El regidor ha confirmat que la mesura pretén posar a l'abast de les persones que presenten capacitats físiques o sensorials reduïdes, les riqueses naturals del municipi. Per al seu desenvolupament es compta amb la col·laboració d'entitats com l'ONCE, la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi ambient i el propi Ajuntament.

www.gentedelasafor.com

dijous, 19 de febrer del 2015

El bitllet de rodalies entre Gandia i València augmenta el seu preu en un 40%.

[Img #18927]
Renfe ha pujat els preus que afecta als serveis de rodalies i mitja distància. D'aquesta manera, el preu d'un bitllet simple d'anada i tornada entre Gandia i València passa de tenir un cost de 8,60€ a 11,60€, la qual cosa suposa un increment de més d'un 40%. El Secretari General de Joves Socialistes de Gandia, Adrián Vila, ha qualificat de “brutal” la pujada de preus del tren de rodalies i ha afirmat que la mesura “suposa un atac contra la ciutadania de Gandia, especialment contra els estudiants que estan travessant greus problemes econòmics; una difícil situació que s'agreuja, també, a causa de les dures retallades en beques per part del Govern Central i la Generalitat Valenciana". Vila ha recordat que a l'inici de la legislatura, el PSOE va proposar a l'actual govern una línia d'ajudes per als estudiants usuaris del tren de rodalies amb la finalitat de subvencionar una part dels bitllets i abonaments del curs acadèmic, mesura que no va ser tinguda en compte per l'executiu municipal. El Secretari d'Acció Social, Blai Soler, va explicar que els socialistes engegaran, si accedeixen al govern, un pla que es composa d'una sèrie d'ajudes repartides de forma gradual d'acord amb la renda del sol·licitant, centrant-se especialment en aquells joves que tenen als seus pares en l'atur. Les ajudes estarien sufragades per l'Ajuntament, que destinaria una partida econòmica de 100.000 euros, becant amb una quantitat mínima de 100 euros a un nombre també mínim de 500 estudiants de la nostra ciutat.
www.gentedelasafor.com

dimarts, 17 de febrer del 2015

La Biblioteca Central de Gandia acull una xarrada sobre els animals domèstics el proper dijous 19 de febrer.

Xarrades_Totes
La Biblioteca Central de Gandia oferirà el proper dijous, 19 de febrer, la cinquena sessió del “Cicle de Xarrades amb gent que sap per a gent que vol saber”. En esta ocasió, la xarrada serà impartida pel veterinari Pep Ivars de la clínica Gat i Gos amb el lema “Com triar la mascota adequada per a cada família”. En ella, es parlarà sobre la sensibilització i l’educació en el respecte als animals, així com sobre els criteris per a la tria de la mascota adequada atenent a les característiques de cada família: nombre i edat dels membres, habitatge, situacions personals, etc. Segons Pep Ivars l’objectiu és “evitar el nombre d’abandonaments i afavorir una bona convivència en els domicilis amb els animals de companyia perquè la tria de l’animal idoni és el primer pas”.
Toni Ordiñana, coordinador de les biblioteques, ha destacat “el caràcter eminentment pràctic de les xarrades i, per tant, la seua utilitat” i convida a assistir-hi a pares, educadors o a qualsevol interessat en el tema de la cura dels animals de companyia.
www.saforinformatiu.es

dilluns, 16 de febrer del 2015

Xeraco presenta els comptes de 2014 amb el millor balanç econòmic dels últims anys.

De notable alt es podria considerar la qualificació que ha aconseguit l'Ajuntament de Xeraco durant els últims 16 mesos de govern. Un equip format per Compromís i PSPV que va centrar part del seu pacte en l'estabilitat i governabilitat del municipi i que s'enfronta ara a l'avaluació de resultats econòmics.

“3 són les dades contrastables que decanten la balança a favor de la gestió de l'actual de l'equip de govern, respecte a les xifres que presentava l'anterior govern popular a mitjan legislatura.

– L'obtenció d'un avanç de superàvit de més de 600.000 €.

– La reducció del període de pagament de factures als proveïdors de 8 mesos a tan sols 23 dies.

– Reducció del percentatge del deute de l'Ajuntament del 64% a inicis de legislatura al 53% actual”.

5435-mainXERACOAixí de satisfet i contundent es mostrava l'alcalde, Francesc Serralta, fent balanç de la seva gestió al capdavant del consistori, qui va reconèixer que ha estat una gran labor de l'equip de govern controlar el pressupost, ajustar ingressos a recaptació real, limitar la despesa corrent i, sobretot, dels treballadors de l'Ajuntament que han permès optimitzar el criteri de les decisions polítiques. En aquest sentit, l'avanç del superàvit del pressupost de 2014 podria estar per sobre dels 660.000 €, a l'espera de l'els últims i definitius informes del departament d'Intervenció. També es podrà comptar amb un romanent que facilitarà tenir liquiditat en aquests primers mesos de l'exercici 2015 i no haver de recórrer a operacions de tresoreria. Un altre dels havers que avalen la gestió econòmica municipal és el d'haver reduït el temps en el pagament de factures a proveïdors a tan sol 23 dies i complir amb tots els requisits per sortir, en breu, del Pla d'Ajustos si finalment ho autoritza el Ministeri d'Hisenda. Cal recordar que en 2012, durant el govern del PP, l'Ajuntament es va haver de sotmetre a un Pla de Pagament a Proveïdors. Malgrat la contenció de la despesa corrent que s'ha dut a terme durant 2014, l'Ajuntament de Xeraco ha continuat amb el pla d'inversions previstes, les quals tenen com a objecte el manteniment i millora d'infraestructures municipals, eficiència energètica, turisme i platja i reasfaltat de carrers, executant-se durant aquests dies gràcies al Pla Provincial d'Obra Social de la Diputació.
Segons paraules del primer edil, “l'objectiu és consolidar aquest ritme i sistema de treball per poder destinar major pressupost a ocupació i despesa social prioritaris en aquest moment”. També afegeix que els bons resultats han estat fruit d'una bona gestió i per res s'ha hagut de recórrer a pujar els impostos. Amb aquestes xifres el consistori xeraquer podria rebaixar el nivell de deute aproximadament en un 53% la qual cosa permetria, segons la llei, major marge de maniobra per sol·licitar finançament en cas que es contemplessin futures inversions.
www.saforinformatiu.es

divendres, 13 de febrer del 2015

XERESA ACABA L'ANY 2014 AMB LA MILLOR XIFRA D'OCUPACIÓ DE LA SAFOR.

El plans ocupacionals implantats per l'Ajuntament redueixen l'atur a un 3,74%.
Des de desembre passat, que només el municipi de Xeresa es manté per davall del 4% d'atur a la comarca de la Safor. També en la mitjana mensual al llarg del 2014, Xeresa manté una xifra molt per davall de la resta de pobles només superada per Castellonet. Una dada a destacar és l'efecte dels plans ocupacionals posats en marxa en el mes de desembre. A banda del Pla Conjunt d'Ocupació per a les Administracions Públiques o el Salari jove, l'Ajuntament va obtenir un Pla d'Ocupació Públic per a Actuacions en el Madedi Natural i un Taller d'Ocupació amb dos modalitats. Fruit d'estes gestions, des de l'Ajuntament s'ha pogut contractar 26 persones i baixar la xifra de l'atur fins al 3,74%, la millor xifra amb diferència de tota la comarca.
Per fer-nos una idea de l'impacte d'estos plans, cal considerar que tots plegats quasi dupliquen la plantilla de l'Ajuntament. Per a Tomàs Ferrandis, alcalde de la localitat, la gestió de l'equip de govern local de Compromís ha sigut impecable i els resultat objectius estan ben visibles. 

dimarts, 10 de febrer del 2015

La investigadora de Miramar, Pura Muñoz Cánoves, rep el premi Ciutat de Barcelona en la modalitat de Ciències de la Vida.


La científica de Miramar, Pura Muñoz Cánoves, rebrà aquesta vesprada el Premi Ciutat de Barcelona en la modalitat de Ciències de la Vida. Muñoz-Cánoves dirigeix el grup de Recerca en Biologia Cel·lular del departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la Universitat Pompeu Fabra. És la primera vegada que es concedeix el premi en aquesta modalitat a una dona. Una de les més reconegudes aportacions d'aquest grup ha estat el descobriment d'un mecanisme clau per compensar l'envelliment muscular, un descobriment que, segons ens ha explicat la pròpia científica, obre la porta a evitar que els músculs es degenerin amb l'edat, la qual cosa suposaria una millora important de la qualitat de vida. El centre de recerca al que pertany Muñoz Cánoves ha destacat no només la labor d'aquesta investigadora sinó també el fet que en aquesta ocasió és una dona la que ha estat seleccionada entre tots els candidats proposats pel jurat, quan la majoria de distincions científiques la hi segueixen portant els homes. Aquesta científica assegura que ella mai ha sofert la discriminació dels seus companys pel fet de ser del sexe oposat però admetia que segueix sent molt difícil que es reconegui el treball de les dones en aquest àmbit. Es dóna la circumstància que Pura Muñoz Cánoves ha estat recentment nominada al Premio Avantguarda de la Ciència i és l'única dona entre els vuit candidats.

www.radiogandia.net

divendres, 6 de febrer del 2015

La Font d'en Carròs ofereix classes de reforç gratuïtes per a escolars de Primària.


La Regidoria de Cultura de la Font d'en Carròs ha posat a la disposició dels escolars de Primària de la localitat unes classes de reforç totalment gratuïtes. Les classes s'impartiran a la Biblioteca pública, els dimecres de 16.30 h a 19 h, des del dia 11 de febrer fins a mitjan juny. Els alumnes podran beneficiar-se d'aquestes classes de suport per millorar el seu rendiment acadèmic. Aquestes classes seran impartides per personal professional, en concret per una mestra de Primària i una pedagoga, becàries assignades per l'Ajuntament a través del programa Salari Jove, de la Generalitat, destinat a la contractació de joves aturats.
www.saforguia.com

Xeraco concedeix 20 beques per a la realització d'estudis universitaris.

[Img #18627]
La regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Xeraco a concedit 20 ajudes per a la realització d'estudis universitaris i una per als estudis de cicle formatiu de grau superior. El consistori local pretén incentivar i recolzar als estudiants del municipi que realitzin per primera vegada els estudis superiors amb 18 ajudes de 400€ i 3 de 250€, un total de 7.950€.

L'acte de lliurament d'aquestes ajudes tindrà lloc avui divendres al propi ajuntament de la localitat a les 20:00 hores.
www.gentedelasafor.com

dilluns, 2 de febrer del 2015

Resultats de les Primàries de Compromís: diversitat i pluralitat.

Aquest dissabte s'han efectuat les votacions presencials a les primàries de Compromís, després que entre el dia 28 i el 30 de gener es realitzara la votació telemàtica. Milers de persones a tot arreu del País Valencià s'han acostat a les urnes disseminades pels pobles i ciutats per a triar quines persones, i en quin ordre, han de configurar les llistes electorals per als pròxims comicis municipals i autonòmics. Per demarcacions, Mireia Mollà- que també encapçalarà la llista municipal d'Elx- li ha guanyat a l’històric militant del Bloc i alcalde de Muro, Rafa Climent,  i en tercer lloc ha quedat Josep Nadal. A València, Mònica Oltra i Enric Morera encapçalaran la llista. En xifres absolutes Fran Ferri ha sigut el que més vots ha obtingut, seguit de l’alcalde de Tavernes , Jordi Juan. La dona més votada ha sigut Maria Josep Ortega. A Castelló, Vicent Marzà encapçalará la llista i a continuacio estaran Mònica Àlvaro i Marta Sorit.
En definitiva, pluralitat i diversitat en una coalició que ara  té un envit molt important de cara a les eleccions municipals i autonòmiques.
Una vegada aplicades les quotes, La Veu ha tingut accés a la composició provisional de les llistes per les tres circumscripcions:

El nº 12 de la llista per València és Josep Miquel Moya, hi ha una errada al document.
A les dos hores del tancament de les votacions i amb el procés de recompte en marxa, s'estima que el percentatge de participació ha superat el 70% de les 40.000 persones que formen el cens. La candidata de Compromís a la Presidència de la Generalitat, Mònica Oltra, ha votat vora les 18 hores en les urnes habilitades en el Centre Octubre de la Ciutat de València. Després de votar Oltra ha assenyalat en declaracions als mitjans de comunicació que “el procés de primàries que hem posat en marxa en Compromís és tecnologia política punta, no hi ha cap altra formació política en tot l'Estat espanyol que haja posat en marxa un procés com el nostre. Hem aconseguit 40.000 persones inscrites en el nostre cens, la qual cosa ha desbordat totes les nostres expectatives i demostra que quan a la gent se li dóna l'oportunitat de participar, respon”. “La participació política té com a premissa que siga útil i en aquest cas el que haja votat la gent des que s'obrí la votació telemàtica fins hui serà la candidatura de Compromís que després el 24 de maig estarà en les paperetes i això és canviar i avançar en la democràcia, per tant nosaltres estem molt contents de com està eixint este procés”. Oltra ha assenyalat també que “som conscients que són temps molts difícils, que hi ha una situació econòmica i política que ha fet que moltes persones estiguen al límit de les seues possibilitats, però estem convençuts que els valencians i valencianes, tots junts, podem eixir d'aquesta situació. El canvi és possible i estic segura que s'aconseguirà el pròxim 24 de maig”. Per la seua part Enric Morera, que va votar divendres de manera telemàtica, ha assenyalat que “amb aquestes primàries Compromís ha demostrat que és capaç d'innovar i serà amb innovació política i econòmica com el poble valencià superarà, de forma solidària, l'etapa negra que han provocat les polítiques del PP”.
www.laveupv.com

dijous, 29 de gener del 2015

Un equip del CSIC demostra que la necròpoli del Collado d'Oliva és la més antiga de la Península Ibèrica.

Un equip liderat per investigadors del CSIC, el Consell Superior d'Investigacions Científiques, ha demostrat que la necròpoli del Collado d'Oliva és la més antiga de la Península Ibèrica. La datació de les restes òssies de 10 dels 15 individus enterrats en aquest conjunt funerari llança una antiguitat compresa entre els 9.500 i 8.500 anys. Aquesta nova datació acaba amb la teoria que els primers cementeris ibèrics estan situats a Portugal. A més els resultats d'aquesta recerca, publicats en la revista “Plos One”, demostren també que aquesta necròpoli valenciana va tenir un ús intermitent durant uns 1.000 anys.
www.radiogandia.net

dilluns, 26 de gener del 2015

Mercat de la Foradà.

Xeraco millora les infraestructures de la platja i la senyalització de les sendes.

[Img #18310]
L'Ajuntament de Xeraco ha realitzat una sèrie d'inversions amb la intenció de millorar les infraestructures a la platja amb la instal·lació de dues rampes que milloraran i facilitaran l'accés a la platja a les persones discapacitades al carrer la Vall d'Albaida i al carrer Joan de Nàtera.

També s'han afegit tres antenes a les ja existents, les quals completen la cobertura wifi en tota la platja. Tot això, és possible gràcies al conveni entre l’Agència Valenciana del Turisme i l'Ajuntament de Xeraco, dins de el “Pla Millor”, amb l'aportació del 50% per part de cadascuna d'aquestes institucions.
www.gentedelasafor.com
Senyalització de sendes
A més de les millores a la platja, el Govern de Xeraco segueix treballant per posar en valor el seu patrimoni forestal. Així, un dels seus principals reclams, el de el ‘*massís del Montdúber, catalogat com a Zona d'Especial Transformació per la Xarxa Natura2000, rebrà una de les primeres actuacions, amb la senyalització dels més de 60 kilómetresde sendes que el terme municipal de Xeraco té en aquesta àrea protegida.Part d'aquests itineraris ja s'havien recuperat però la seva gran acceptació ha portat a consolidar aquesta opció com una oferta turística més del municipi. Les actuacions previstes consistiran en la col·locació de tres marquesines al costat de l'inici de les principals vies, una senyalització amb pals i vinils assenyalant els creus de les sendes i el marcat dels símbols per a la correcta indicació i evitar errors d'orientació i la creació de fullets amb les rutes senyalitzades
No obstant això, oferir unes noves vies dels usuaris a través de muntanya no és fàcil i requereix que certa complexitat logística, segons ha explicat l'alcalde de la localitat, Francesc Serralta. De moment, el cost d'aquest projecte, uns 12.000 euros, s'espera que es cobreixin a través d'un conveni singular entre l'Ajuntament de Xeraco i la Diputació. A més, per realitzar aquestes actuacions un grup de voluntaris i afeccionat a l'excursionisme han aportat les seves experiències i opinió.
www.saforinformatiu.es

dijous, 22 de gener del 2015

La Junta de Personal del Departament de Salut de Gandia demana la gratuïtat del pàrquing del futur hospital.

[Img #18205]
La Junta de Personal del Departament de Salut de Gandia ha emès un comunicat davant la falta de “informació oficial clara” sobre la titularitat de la zona d'aparcament del nou Hospital de Gandia. La Junta de Personal exigeix que s'habilite aparcament gratuït per a tots els treballadors. A tal fi han presentat davant la Conselleria de Sanitat gairebé 900 signatures dels treballadors del Departament. Al mateix temps, afirmen que “s'ha informat a l'Ajuntament de Gandia, en carta dirigida al Senyor Alcalde, d'aquesta recollida de signatures i la seva presentació davant la Conselleria” i recorden que a principis de novembre, van sol·licitar una entrevista amb l'alcalde de Gandia, Arturo Torró, sense que hagin tingut resposta fins avui. A més, la Junta va aprofitar la missiva per deixar clara la seva postura respecte al futur ús de l'edifici de l'Hospital vell i reivindiquen “que no s'abandone l'antic edifici”, ja que, segons les “últimes informacions que disposem, aquest és el futur que li espera”. Sol·licitem que es destine a ús exclusivament sociosanitari i de gestió pública.

www.gentedelasafor.com

dimecres, 21 de gener del 2015

El llibre “Cuina de la Terra” vol fomentar el consum de productes de proximitat, ecològics i de temporada.

IMG_1148
El Centre Social de Beniarjó es va quedar menut per acollir la presentació del llibre de receptes “Cuina de la Terra”, editat pel Centre de Desenvolupament Rural la Safor i l’Escola de la Terra. Isabel Díaz, presidenta del CDR la Safor, va explicar que aquesta ONG té l’objectiu de “fomentar i dinamitzar l’economia de la Safor amb productes propis, recuperar així la biodiversitat agroalimentària i difondre la necessitat de consumir productes ecològics i de proximitat, per les seues propietats saludables i de desenvolupament sostenible”. Amb aquest objectiu va nàixer el receptari “Cuina de la Terra” de menjars tradicionals, que s’elaboren segons l’època de l’any  i formen part de la nostra cultura gastronòmica. En la presentació també van participar Tere i Maria Estruch, dues veïnes d’Ador que han aportat la majoria de receptes recollides al llibre i que van explicar el procés d’elaboració dels pastissos escaldats d’herbes, des de la collita fins Tere i Maria també van parlar de les classes d’herbes mengívoles que trobem als nostres camps i la manera de cuinar-les, com les cama-roges i els llicsons. El cuiner Pep Solà va comentar que ha apostat per la cuina tradicional, amb productes de proximitat, i ha incorporat la innovació. Solà va explicar que s’ha de valorar els sabors dels productes i dels menjars.

www.saforinformatiu.es

dimarts, 20 de gener del 2015

LA FASE 1 DE LA RONDA SUD DE LA SAFOR SERÀ UNA CONNEXIÓ AMB L'AP7 I COSTARÀ 28 MILIONS.

Imatge de la travessia d'Oliva.
El Ministeri de Foment ha tret a informació pública el projecte de traçat "Connexió Sud d'Oliva Fase 1 de la Variant de la Safor. El projecte ha estat aprovat provisionalment amb data 19 de desembre de 2014 amb un pressupost base de licitació de 28,90 milions d'euros, segons publica el Butlletí Oficial de l'Estat. L'objecte del projecte és executar, utilitzant l'AP-7, una variant de l'actual travessia de la N-332 d'Oliva, de manera que es puga connectar amb l'AP-7 en el tram sud, tornant a la N-332 al nord d'Oliva mitjançant l'enllaç existent en el peatge.

El projecte consta d'una carretera bidireccional de 2,6 quilòmetres, amb 2 carrils de 3,50 metres d'ample i voreres d'1,5 metres i està previst fer un enllaç tipus trompeta amb l'AP-7 i un enllaç amb glorieta inferior en la connexió amb l'actual carretera N-332. A més, estan previstes set estructures, corresponents als enllaços, sobre la CV-715 i l'encarrilament del barranc de l'Alfadalí.
www.diariserpis.com

dimecres, 14 de gener del 2015

El CDR la Safor presenta el llibre de receptes ‘Cuina de la terra’ el proper 20 de gener.

Captura de pantalla 2015-01-14 a les 12.46.52
Dimarts 20 de gener tindrà lloc la presentació del primer receptari que publica el Centre de Desenvolupament Rural de la Safor, amb el títol de “Cuina de la Terra”. L’acte es farà al Centre Social de Beniarjó, a les 19 hores i hi participaren Isabel Díaz, presidenta del CDR la Safor; Tere Estruch, veïna d’Ador que ha col·laborat en la recollida de les receptes; i Pep Solà, cuiner. En acabar la presentació, els assistents degustaran una mostra de dolços valencians i es regalarà un exemplar del receptari. Al llibre “Cuina de la Terra” s’han aplegat 30 receptes de plats de la comarca elaborats amb productes de proximitat i de temporada, com els arrossos, dolços, conserves, salmorres i infusions. Aquest receptari naix de la voluntat d’unir els productes de la terra amb la gastronomia de la Safor. L’objectiu és fomentar i dinamitzar l’economia de la Safor amb productes propis, recuperar la biodiversitat agroalimentària. En aquest receptari hi figuren plats que han ensenyat cuineres “de tota la vida”, persones que han dedicat molt de temps a buscar els millors productes i a cuinar-los.

www.saforinformatiu.es

dilluns, 12 de gener del 2015

XERESA AL CIRCUIT TRAIL DE VALÈNCIA I BEN ACTIVA.


Dissabte al Complex Esportiu de la Petxina de València es va realitzar l'acte de clausura anual del Circuit Trail de València 2014 i la presentació oficial del circuit del 2015.  A l'acte van estar presents l'alcalde Tomàs Ferrandis, el regidor d'Esports Josep G. Miragall i representants del Club Corresendes


XERESA AL CTV 2015
Per primera vegada Xeresa tindrà un trail puntuable dins del CTV que es realitzarà el proper 22 de març o que serà la més dura. Un trail és una cursa atlètica en un entorn natural, sense asfalt, de recorregut inferior als 60 km. Per al 2015, el CTV té programades, un total de 8 curses puntuables en la província. 
En este circuit, el corredor ha de realitzar un mínim de 5 trails dels 8 programats per poder optar a la classificació general.  També es premia aquells participants que, correguen totes les curses del circuit anual. 

Cada municipi participant organitza, a banda del Trail, una segona prova ( Sprinttrail ) en la qual poden participar iniciants per facilitar i promoure la pràctica del trail running.


XERESA TRIOMFANT
En l'acte va recollir el premi de campiona absoluta del CTV 2014 la xeresana Patrícia López, el corredor xeresà, Josep Garcia Miragall, va aconseguir el primer premi en la categoria de veterans i el premi de tercer millor club va recaure per al Corresendes de Xeresa.  Tots recolliren els premis acompanyats de l'alcalde de la localitat Tomàs Ferrandis. 

dijous, 8 de gener del 2015

Paralitzat un desnonament en Almoines.

[Img #17898]
La mobilització ciutadana ha tornat a impedir un desnonament a la comarca de la Safor, en concret a Almoines. Unes 80 persones, procedents de València, Gandia, Tavernes, Xeraco, El Real, Vilallonga, Ador i del mateix municipi, s'han personat en les portes de la casa de la família, amb la finalitat de detenir el desnonament que Bankia tenia previst per a aquest dijous i que anava a deixar al carrer a cinc membres d'aquesta família, que compta amb tres nenes menors d'edat. El desnonament estava previst que s'executés a les 10 hores del matí per part del Jutjat però ha estat suspès per Bankia en els jutjats de Gandia, davant la mobilització ciutadana organitzada per impedir-ho. Amb la paralització, la PAH Safor espera que Bankia accedeixi a negociar una solució per a aquesta família que passaria per la “condonació del deute i que aquesta família pugui romandre en el seu pis pagant un lloguer social” segons afirmen des de la Plataforma.

PAH Safor ha volgut aprofitar aquest nou intent de desnonament per denunciar que els desnonaments continuen i que en el 2015 “assistirem a un increment en el nombre d'execucions hipotecàries, ja que al maig finalitza la moratòria i tots els procediments que estaven en pausa, reiniciaran el seu camí i això es traduirà en milers de famílies al carrer". L'Assemblea del 15M Safor-Valldigna i la plataforma "antidesahucios" de la comarca anuncien noves accions “si la política de Bankia de tirar persones al carrer no es paralitza”. I assenyalen que “una entitat rescatada amb diners públics, de totes i de tots, no pot deixar al carrer a aquelles persones que, amb els seus diners, han contribuït a rescatar-la”.
www.gentedelasafor.com

Oliva convida este dissabte a 3.000 racions d’arròs caldós amb fesols, penques i naps.


Oliva acull este cap de setmana, del 9 a l’11 de gener, el Porrat i Mercat Artesà Valencià, al barri del Raval. La programació va estar presentada en roda de premsa per la regidora de Festes, Rosa Maria Sòria, i Joan Orquín, representant dels festers. Les tradicionals Calderes de Sant Antoni es cuinaran dissabte, 10 de gener, al carrer Sant Vicent amb l’organització dels festers. “Enguany està previst que es confeccionen 22 calderes, una més que l’any passat, i es serviran al voltant de 3.000 racions d’arròs per part dels festers de Sant Vicent”, va assenyalar Orquín. Es tracta d’una recepta d’arròs caldós amb fesols, naps i penques, que antigament s’oferien als pobres i menesterosos. Serà un complet cap de setmana on també estaran presents diverses entitats i associacions de la ciutat amb paradetes i venda de productes artesans. “Enguany destaca la incorporació d’un Mercat Artesà Valencià a la programació junt amb l’actuació de la Muixeranga de Cullera el diumenge, 11 de gener, a les 12 hores i jocs infantils gratuïts al llarg del carrer Sant Vicent durant tota la jornada eixe mateix dia” va destacar la regidora.


Programació:

DIVENDRES 9 DE GENER
-A les 19.30 h: Inauguració i obertura del Porrat de Sant Antoni.
-De les 19.30 h a les 22.30 h:
Paradetes de productes d’alimentació.
Paradetes informatives, promocionals i de venda de productes artesans i casolans a càrrec de les entitats ciutadanes participants.
Porrat, animació de carrer i mercat.

DISSABTE 10 DE GENER
-A partir de les 09.00 h: Inici de la cuita de les calderes de Sant Antoni, al bell mig del carrer Sant Vicent. Gaudeix de la festa i deixa’t impregnar per l’olor de la llenya i la cuita de l’arròs caldós, tot un plaer per als sentits.
-De 10.30 h a 15.00 h i de 16:30 h a 22.30 h:
Obertura del Porrat i Mercat Artesanal Valencià.
-A les 14.00 h:
Dinar Popular de les Calderes de Sant Antoni al carrer Sant Vicent.
Animació de carrer i mercat artesà.
Tot el dia: Paradetes informatives, promocionals i de venda de productes artesans i casolans a càrrec de les entitats i associacions d’Oliva que hi participen.

DIUMENGE 11 DE GENER
-De les 11.00 h a les 15:00 h i de les 16.00 h a les 21.00 h
Obertura del Porrat i mercat artesanal, animació de carrer.
-De les 11.00 h a les 14.00 h:
Animació Infantil i familiar: jocs tradicionals al llarg i ample del carrer Sant Vicent
Animació de carrers del Porrat, pel barri del Raval-Gerreria.
-A les 12:00 h: Actuació de la Muixeranga de Cullera
-De les 16:30 h a les 18:30 h:
Animació Infantil i familiar al carrer Sant Vicent: multitud de jocs que faran gaudir als més menuts de casa.
-Tot el dia: Paradetes informatives, promocionals i de venda de productes artesans i casolans a càrrec de les entitats ciutadanes participants.

DIUMENGE 18 DE GENER
A partir de les 11.30 h, inici de la cercavila de carros i animals per a la benedicció davant de l’Ermita de Sant Antoni. Lloc: Barri Raval-Gerreria: carrers Sant Vicent, de l’Ermita, plaça de Ganguis.
www.saforguia.com

Un helicòpter de rescat vetlarà per la seguretat dels participants en el ‘kilòmetre Vertical’ de Gandia.

Estruch_km_vertical (2)
Com ja és una tradició, en començar l’any i dins de la programació del Porrat de Sant Antoni de Beniopa, se celebra a Gandia el “Quilòmetre vertical”, una prova esportiva consistent en l’ascens al Montúver i en la qual els participants poden optar per fer-ho en dues modalitats: carrera o pujada caminant. L’esdeveniment esportiu ha sigut presentat hui davant els mitjans de comunicació pel director general d’Esports, Marcos Estruch, i el president del Club Alpí de Gandia, entitat organitzadora de la prova, Miguel Cebrián. Com a novetat, enguany el Km vertical de Gandia comptarà amb la participació de l’helicòpter i cinc membres del Grup de rescat de Muntanya del Consorci de Bombers de València, completant encara més el pla d’emergència i evacuació que amb motiu d’aquesta prova es crea per a vetlar per la seguretat dels participants. La inscripció en aquesta XIV edició és tot un èxit amb més de 800 corredors i 1.700 caminants. El recorregut és similar al de l’edició anterior. Tan sols s’ha vist modificat en l’últim tram del Montdúver, on s’ha creat un quilòmetre de pista més àmplia per a facilitar l’ascens al cim dels més veloços.

La distància que hauran de salvar els corredors serà de13,6 km. amb un desnivell positiu acumulat d’1.120 metres. Els caminants recorreran11,4 km. amb un desnivell positiu acumulat de980 metres.
www.saforinformatiu.es

dimecres, 7 de gener del 2015

Xeraco aprova els pressupostos per 2015.

[Img #17875]
El govern de Xeraco ha aprovat els pressupostos municipals per a l'exercici de 2015. En total són 5.108.590€ els que contemplen els comptes municipals dels quals prop d'un 44% es destinarà a personal i un 38% a despesa corrent. El govern de Xeraco pretén continuar amb la línia econòmica que ha desenvolupat en el municipi durant els últims 15 mesos, marcada per la voluntat de no pujar els impostos, el control de la despesa, la inversió en eficiència energètica i la intenció de continuar incrementant el foment de l'ocupació i la despesa social. L'estabilitat al pressupost ha permès al municipi sortir del pla d'ajustos refinanciant el pagament als proveïdors signat en 2012 i reduint el període de pagament de les factures dins de l'establert per la llei de morositat. Segons l'alcalde Francesc Serralta: “Sobre la despesa corrent és on es va ha focalitzar el treball a partir de les primeres setmanes del 2015 per reduir encara més el període de pagaments als proveïdors, pagar al més aviat possible la factures, permet centralitzar les compra de manera més optimitzada”.

Es manté l'actual plantilla de personal
Altre aspecte a destacar dels comptes municipals pel 2015 és la destinació de més de 240.000 € destinats al reasfaltat de carrers, eficiència energètica i reducció de la contaminació. Sobre l'eficiència energètica està previst el canvi a leds de l'enllumenat públic i la seva instal·lació en edificis municipals, però l'aposta més nova per a un major estalvi energètic se centrarà sobretot en la substitució de la calefacció del poliesportiu i la piscina per biomassa, aprofitant les subvencions de Diputació. El propi equip de govern també ha inclòs una partida pressupostària per iniciar un pla a llarg termini de reducció de contaminació. El municipi compta amb tres Zones d'Especial Conservació, sent la Marjal una de les més sensibles per trobar-se més propera al nucli urbà i al polígon industrial. En aquest sentit es pretén portar un major control sobre la xarxa de desguassos i pluvials per evitar qualsevol abocament incontrolat.

Aposta per incentivar l'economia turística
El govern local és conscient que l'activitat turística de Xeraco, no solament ha de reduir-se al tradicional “Sol i Platja”, sinó que necessita implementar-se amb una dinamització integral de la marca Xeraco i oferir alternatives en altres zones de gran valor mediambiental com són la Marjal i l'excursionisme a les àrees de muntanya. A tal fi el pressupost contempla a l'apartat de promoció turística, el desenvolupament d'un conveni amb la Universitat Politècnica de València que materialitzi aquesta voluntat de desenvolupament d'un sector estratègic per al municipi i la possibilitat de construir una zona dedicada a autocaravanes a la platja.
Segons paraules de l'alcalde: “Es tracta d'un pressupost realista, ajustat als ingressos i a les circumstàncies econòmiques actuals. L'estabilitat pressupostària i la sostenibilitat financera fan que les arques públiques permetin mantenir i garantir tots els serveis públics sense augmentar impostos.”
www.gentedelasafor.com

Teatre solidari a la casa de cultura de Xeresa.

Marabu Teatre
Les activitats solidàries segueixen tenint cabuda a la Safor, també després del nadal i en plena costa de gener. En aquest cas, són l'Ajuntament de Xeresa i la companyia Marabú Teatre, les que han engegat una obra, la recaptació de la qual, anirà en benefici de l'Associació de Familiars de Malats d’Alzheimer de la Safor. En concret l'obra es representarà el proper diumenge 11 de gener a les 19 hores a la casa de Cultura de Xeresa i els donatius, de tres euros per persona, serviran per fomentar l'activitat de l'associació.
La representació anirà a càrrec de tres actors que donaran forma a l'obra ‘El blau, la roja i el verd’, escrita i dirigida per Marisol Herrera.
www.saforinformatiu.es

dimarts, 6 de gener del 2015

LA XERAQUERA MARIA MIRET COMPAGINA ESTUDIS AMB FUTBOL ALS ESTATS UNITS.


La xeraquera Maria Miret és una esportista feta a base de treball, constància, sacrifici i superació. Unes aptituds que l'han duta a materialitzar el seu somni: està jugant a futbol femení en els EUA, en els "Apache" de Dallas, compaginant estudis d'Arquitectura amb la seva gran aficció: el futbol. No són pocs els obstacles que ha hagut de superar, però la seua ferma voluntat ha fet que els superara un a un. Va començar a jugar a futbol amb els xiquets a l'escola, passant per un equip fenemí a la Valldigna. Va pujar de categoria amb el Llevant i després va fitxar pel Sant Gabriel de Barcelona. Però al 2014 va donar el gran salt. Un bot de 9312 qm. que l'ha portada als Estats Units. Maria no concep el futbol sense els estudis i complementar el físic amb la ment o la ment amb el físic.

www.diariserpis.com

diumenge, 4 de gener del 2015

L'actriu argentina Nacha Guevara diu en la tele que l'alcalde Torró la va cortejar.


L'actriu argentina Nacha Guevara ha afirmat, en un programa del Canal 13 de la televisió d'aquest país, que l'alcalde de Gandia, Arturo Torró, la va cortejar en un esdeveniment social fa temps. El passat dia 6 de desembre, en el transcurs del programa “Amb Mirtha” d'aquest canal televisiu, en ser preguntada per la seva llarga solitud afectiva, va revelar que Torró se li havia apropat en una festa molt galant, però que ella el va rebutjar educadamente. Guevara desvetlla que Torró li hauria parlat del seu negoci a Argentina dins del sector funerari i, en la seva revelació televisiva, l'actriu fa un comentari algo despectiu de l'alcalde de Gandia: “Era l'intendent de Gandia, a Espanya, un senyor del PP antic i algo rude”. La popular actriu que va donar vida al personatge històric d'Eva Duarte de Perón és famosa per la seva bellesa i la seva elegància i no se li coneix parella sentimental fa anys. Torró té doble nacionalitat espanyola i argentina i viatja amb certa freqüència a aquest país americà, per motius de negocis i relacions familiars.
www.saforinformatiu.es

divendres, 2 de gener del 2015

Els 31 municipis de la Safor perden 4.500 habitants en 2014 i el cens es queda en 176.544.


Els 31 municipis de la comarca de la Safor van registrar a 1 de gener de 2014 una població empadronada de 176.544 habitants, la qual cosa suposa 4.487 persones menys respecte a l'1 de gener de 2013, segons les dades ofertes per l'Institut Nacional d'Estadística. Aquest descens del 2,5% en només un any s'explica, fonamentalment, per la tornada de població d'origen estranger. Gairebé tots els municipis de la Safor baixen població, excepte Guardamar, Alfauir i Daimús, que guanyen habitants; aquesta última localitat amb un augment molt significatiu del 8% en un any. Entre les ciutats més grans, Gandia es queda amb 76.497 habitants (2.046 menys); Oliva va registrar 26.782 habitants (1.005 menys) i Tavernes de la Valldigna va aconseguir els 17.822 habitants censats, 94 menys.
www.saforguia.com

dimecres, 31 de desembre del 2014

Llibres de motxilla.


Hi ha llibres per a llegir asseguts i llibres per a dur de viatge, a la motxilla, i fullejar-los de tant en tant, quan fem una parada en el camí. Un poble es defineix pels referents culturals que comparteix. Als valencians sempre ens ha constat identificar-nos amb algú o alguna cosa, més enllà del caràcter lúdic o festiu. L’estima al paisatge i a la terra és un dels pocs fonaments que pot servir d’element vertebrador d’una identitat intencionadament difusa. I alhora, ser el punt de partida i de trobada per avançar cap al coneixement d’altres valors que compartim. Dediquem el nostre article a recordar-vos alguns llibres interessants, que convé tindre a la biblioteca personal i a la motxilla del pensament. Comencem amb una pregunta: Quin és el primer nom que us ve al cap, si parlem de popularitzar l’estima a les plantes, a la natura i a les rutes etnobotàniques? La majoria coincidirem: Joan Pellicer. Uns el vam conèixer a les xarrades, altres el descobrírem pels cursos de formació, molts l’associen a la col·laboració amb el programa “Medi Ambient” de Canal 9, i no pocs haureu llegit o fullejat els seus llibres. Joan Pellicer era un apassionat de les plantes capaç d’encomanar aquesta passió a qui l’escoltava. A més dels tres volums del Costumari Botànic, una obra monumental i enciclopèdica, va publicar nombrosos llibres sobre el paisatge i la natura. Herbes medicinals al País Valencià, Herbari breu de la Safor, Castells de la Safor, De la Mariola a la mar: un viatge pel riu Serpis… La majoria són difícils de trobar, llevat del Costumari i Meravelles de Diània, publicades per Edicions del Bullent, i Flora pintoresca del País Valencià, en Tàndem. D’igual manera com Enric Valor va rescatar la llengua i les rondalles, que per a molts eren una cosa sense importància per quotidiana, Joan Pellicer va redescobrir la cultura popular de les plantes. D’aquelles plantes que ens troben a la vora del camí, d’aquells arbres que estem cansats de veure als marges o als bancals. Però dels quals, en realitat, en sabem ben poc. Sovint, ni el nom. Amb un llenguatge que brollava del poble, arribava tant al poble com als estudiosos. Amb una llengua que naixia de les converses amb la gent senzilla dels llogarets i contrades per on trescava, ens contava històries de vells coneguts: el timó, la sàlvia, l’espígol, la falaguera… i ens explicava les utilitats medicinals, la història del nom, la millor època per a recol·lectar i tot un seguit de curiositats. Un tresor de saviesa que no fa molt, sabia tot el món, sense anar a escola. I que ara, amb allò de la modernor i el desarrelament, només recordaven els grans, en contacte amb la natura. Pellicer va contribuir a salvar una part de la nostra identitat, l’arxiu vivent dipositat en la cultura i la memòria de la gent gran. Els va rescatar i ens va ensenyar les joies que trobava, per a compartir-les i fer-nos conscients del seu valor.    Una contribució més recent però igualment valuosa, és el llibre Herbari. Viure amb les plantes, publicat per Mètode (PUV), de Ferran Zurriaga i Daniel Climent. Zurriaga és un mestre d’escola enamorat de l’etnobotànica. I Daniel Climent és un altre divulgador, a qui és fàcil trobar enfilant-se pel Cabeçó d’Or o la font Roja, en excursions guiades, xarrades o cursos de formació, compartint la paraula amb qui vol escoltar-lo. Herbari és un llibre que ens recorda aspectes desconeguts per als urbanites sobre les plantes. Plantes tan quotidianes com el baladre, el llentiscle, l’albarzer, el margalló, l’aranyó o les figues de pala. Com també ens explica detalls de plantes cultivades, tan habituals a la nostra taula com desconegudes en profunditat, la garrofera, l’olivera, el magraner, la figuera, el codony, el caqui, la nespra, el lledoner o la tapera. Tot ben adobat d’explicacions clares i divulgatives amb fotografies de qualitat.

L’etnobotànica va unida al senderisme. I sobre senderisme també tenim alguns llibres remarcables. Em centraré només en un editat fa poc, Caminant pel País. Els camins de la memòria (Perifèric). Des de la paraula de Josep Camilleri i la fotografia de Juanjo Bou, evoca aquells paisatges que queden gravats en la memòria, individual i col·lectiva: camins entre barrancs, panoràmiques espectaculars, cims esborronadors, ermites solitàries, arbres centenaris desafiant els elements… Una obra que forma part de la iniciativa que han posat en marxa un grup d’editorials del País Valencià: “Per Nadal, llegim llibres valencians”. Sembra Llibres, Andana, Perifèric i Onada han unit esforços per fer-se visibles a les llibreries, un fet ben bé heroic.
Francesc Gisbert
www.laveupv.com